CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

29.3.10

Anosmum semua pakat2 keluar





Anosmum dah makin membiak, dah makin beranak pinak dah...
Kalau dulu pernah ada tajuk pasal anosmum ni iaitu 'Anosmum Kembang Serentak Dari 3 Rumpun' maka kali ini... ah hah... kembang dari lebih banyak rumpun.... ada yang keluar dalam gugusan yang banyak, ada juga yang hanya mampu produce 3 hingga 5 kuntum je... Tapi sebab keluar sekaligus semua makanya nampak meriahhhh sangat pemandangan...hehe

Sepanjang minggu ini laman orkid berbau wangi je lah.... lebih2 lagi time pagi2 tuh, lagi la bau menusuk hidung.... harum semerbak....
Kakak tadi sebelum masuk keta masa saya nak hantar untuk ke tempat keje, sempat singgah letak hidungnya dekat segugus anosmum yang merambu keluar betul2 di pintu rumah orkid.

"....mmmm.... wanginya Ma...."

Saya pun apalagi.... senyummmm je lah sampai ke pipi.... seronokkkk rasa bila tengok jambak2 anosmum sume-sume tu pakat menyeri dan mewangi kat laman... Alhamdulillah syukur..... :))


14 comments:

ayampinko said...

saya pun baru sambar specis nie masa pegi sarawak hari tu..1 cutting 5 henget ja..

fzi said...

ayampinko...
Wahh boleh tahan murah anosmum dekat sarawak ya... :)

sot said...

Nampak up la pulak anosmum ni. Tambah lagi ada bau yang wangi. Maka nikmat bin nikleh le mata yg memandang dan hidung yg menghidu. Hebat ciptaan Allah. Amiin.

ayampinko said...

yup..tapi anosmum alba 25 hengget..
tak la murah sangat..

fzi said...

Pa, sebut pasal nikmat Allah ini, mama selalu teringat ayat dalam Surah Ar-Rahman...

"Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?"

fzi said...

ayampinko...
Anosmum alba RM25?...Ishk mahalnya... akak ada satu lagi jenis anosmum yang bunga kaler puteh, tapi dah tak tahu yang mana satu pokoknya...dah bercampur2 ngan anosmum purple ni :/

tun begia said...

sungguh cantik,

salamm,

fzi said...

Wsalam Tun Begia...
Alhamdulillah memang cantik...
timakasih.. :)

Orkid La said...

Salam Akak,

Semua putih tu Alba.
Semi Alba pernah tengok tak?
Putih dalam ada warna purple.

fzi said...

Wsalam tuan sifu...
Ohh gitu nama anosmum puteh... okidnya penah nampak kat nurseri ...yang ada tanam dulu tu kawan kasi cutting, wallahu'alam ada tidak lagi...dah bercampur2 ngan yang lain tuan... :)

Orkid La said...

Salam akak,

Hybrid kpd Dendrobium parishii
http://alamorkidla.blogspot.com/2009/03/dendrobium_26.html

Antara keluarga Den. anosmum
http://alamorkidla.blogspot.com/2009/02/dendrobium-anosmum-lindley-1845.html

fzi said...

Wsalam tuan sifu..
Tqvm...nnt akak refer ke sana.. :)

MINAT ORKID said...

Wah Anosmun dalam taman Puan Seri bertambah subur dan bertambah rajin berbunga.Dari post pertama berkenaan anosmum ni bunganya tak pernah putus2 dan bertambah banyak pula. Kat saya pula tengah cantik berbunga dan hidup subur tiba2 je mati kering. Takdelah lagi harumannya sementara ini ,tunggu yang lain membesar dulu.

fzi said...

Minat Orkid...
Thanks tuan singgah tengok anosmum saya tu...hehe..
Alhamdulillah setakat ini masih subur dan makin membiak...
Tuan cubalah cara yang saya buat *kalu tahan bau lah* ~ siram ngan air basuhan beras dan basuhan ikan... Kadang okid2 kita tu nakkan sedikit kejutan dengan supplement selain dari baja2 yang kita duk spray regularly tuh... :)

Itu syor saya je...tuan akceli lagi sifu dalam bertanam okid ni....terpegun saya tengok finlay tuan yang bloom serentak dari banyak rumpun tuh.. hebat! :))