CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

13.1.09

Orkid hutan

Saya memang suka orkid hutan. Kebanyakan orkidnya berbau wangi walaupun saiz bunganya kecil. Koleksi yang ada tak adalah banyak, hanya ada 2, 3 spesis sahaja. Yang tau nama pun hanya satu dua. Gambar mula2 ni kalau tak silap saya memakai nama saintifik 'Bulbophyllum purpurecense'. Kejadian bunganya yang berwarna putih kuning, agak pelik ibarat macam rambut dalam iklan sabun Trojan..mencacak-cacak gitu...hehehe. Cutting pokonya dulu saya beli dari orang asli yang berniaga di tepi jalan semasa kami dalam perjalanan naik ke Cameron Highland.

Yang ini juga dibeli dari orang asli. Orkidnya berwarna putih ditambah ada warna kuning di tengah-tengah kelopak. Saiz bunga teramatlah kecil, tapi untungnya ia kerap berbunga malah berjaya menyenangkan hati saya dengan kewangian aromanya.

Manakala yang ini pula saya dapatkan semasa berkunjung ke nursery Vani di Kuala Kubu Bharu. Juga harum bak kasturi. Nama saintifiknya ialah Aerides odorata. Sebab nak sebut pun susah, jadi saya panggil okid utan vani je...hehehe...Ia pernah beberapa kali berbunga menerbitkan orkid dari tangkai yang panjangnya kurang dari 1'. Jumlah bunga dari tangkai tersebut biasanya dalam 15 - 20 kuntum. Tampil cantik dengan kelembutan warna merah jambu.(bila keluar bunganya nanti InsyaAllah akan saya paparkan).

5 comments:

Orkid La said...

Merujuk kpd. Gambar

1. Bulbophyllum vaginatum

2. Dendrobium sp.
(Boleh dptkan gambar bunga dgn
jelas tak?)

3. Vanda sp.

fzi said...

Ohh TQ 'Orkid la'.

Pasal gambar bunga no.2 nak lebih jelas, rasanya tak dapat sebab saya just guna camera fon ambik gambar2 orkid tu. Kalau guna camera digital tentu boleh close-up dan nampak lebih jelas even bunganya tersangatlah kecil..

Jan orkid rinba said...

Semua comel kan

Jan orkid rinba said...

Terigin nk dpat orkid comel cam tu

Jan orkid rinba said...

Wah cantik orkid