CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

4.4.10

Aerides Kembali Bertamu



Aerides datang lagi bertamu di laman. Kali ini nampak agak meriah terbit dari tiga tangkai yang panjang. Yang jadi lebih menampakkan kemeriahan tu sebab bunga kertas kaler eskrim*boleh lihat di SINI* tempat okid aerides ni menumpang teduh, merambu2 keluar dengan banyaknya. Itu yang nampak memutih je panorama dari kejauhan. Aerides berkuntum-kuntum kembang silih berganti bukan sekali gus dari ketiga-tiga tangkai tu. Bila dah nampak layu dan mula gugur dari satu tangkai, baru kuntum2 Aerides dari tangkai lain kembang mengganti tempat. Bau jangan ceritalah....sangat wangi menusuk hidung.... Alhamdulillah syukur... :))


5 comments:

ima said...

salam kak fzi...cantik sungguhlah pokok2 akak tu...ehh,ada gak ye orkid wangi...ermm bestnya.

fzi said...

Wsalam ima...
Memang ada okid yang keluar bau ima... selain dari bau wangi, ada gak yang berbau hamis...hehe

Macam yang kat umah akak kebetulan ada dua tiga jenis yang wangi tu, akak dah splitkan ke banyak pasu...duduk di beberapa port yang berasingan...itu yang bila sekaligus bloom, jadi wangi satu laman...alhamdulillah sume suka duk santai kat luar je time tu ima.. :)

Orkid La said...

Salam Akak Tuan Rumah,
Memang benar kata akak, byk terdapat orkid liar mahupun hybrid yg mempunyai bau. ada bau wangi dan ada bau busuk. Contoh yg nyata orkid liar berbau wangi Dendrobium anosmum, Dendrobium parishii dll. bagi yg berbau busuk Bulbophyllum lasianthum & Bulbophyllum virescens.

TQ

fzi said...

Wsalam tuan sifu...
Kat umah akak sekarang ni tinggal yang wangi je, yang bau kurang menyenangkan sepokok dua dulu tu, sekarang pokok induknya dah takde tapi alhamdulillah nampak ada keluar tunas baru *itu yang istimewanya okid ni, walaupun dah tinggal tunggul tetap gak keluar lagi daun baru, kita ingatkan dah tak dapat diselamatkan lagi... :)

Bau harum okid amat menyenangkan hati...kuat aromanya :))

fzi said...

Tuan Sifu...
TQVM sudi singgah...jemput datang lagi... :))