CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

2.11.09

Coelogyne Rochussenii


O
hhh bukan main susah nak sebut nama okid yang satu ni... Tak berapa reti saya nak sebut....hehe....nak bagi senang saya selalunya panggil dengan gelaran 'orkid yang macam tirai' je.... :)

Sama seperti cattleya dalam posting sebelum ini, okid ini juga makan hampir setahun baru nak keluar balik *sila klik di SINI untuk melihat posting yang lalu* Kiranya setahun sekali lah baru boleh tengok bunganya mewarnai laman. Cantik mengirai-ngirai, keluar berjuntai-juntai dari tiga pasu.

Yang dua pasu tu memang banyak tangkai lah keluar... hampir penuh mengelilingi pasu...


.... sebaliknya yang satu pasu lagi hanya mampu produce 1 tangkai je....tak cukup zat barangkali....hihi

Ada satu pasu lagi belen *nampak cam subur dan daun pun besar2*....tapi yang tu taknak pulak ikut berbunga sekali. Belum waktunya lagi la tu.... :)

Okid yang bernama
Coelogyne Rochussenii ni.... cantik dan berbau wangi.....kuat sekali baunya....tapi bunganya tak lah tahan lama sangat....tidak seperti lamanya tahan okid butterfly atau pun okid cattleya yang sekali berbunga tahan berminggu-minggu malah ada yang hampir 2 bulan tahan bunganya....

Apa2 pun okid yang begitu unik bagi saya ini tersangat lah cantik dan ikut sama menyumbang seri kan laman kami....alhamdulillah.... :)