CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

7.10.09

Orkid Merpati Kembang Setaman



Ada satu lagi orkid yang kembang pagi ni....Orkid merpati kembang sekaligus dari dua tiga rumpun.... ohhh bestnyerr...satu laman berbau wangi....

Kebetulan pewangi pot-pouri yang selalu saya beli di kedai RM5 kehabisan... saya pun apa lagi, ambik peluang le kerat tangkai-tangkai bunga orkid merpati tu untuk letak di ruang tamu. Boleh buat ganti wangi pot-pouri yang beli tu.

... tapi nak citer.. yang sebenar-benarnya... bau wangi yang datang dari okid merpati ini lebih oriiii... lagi berbanding dengan yang diproses jual tu....hehe


12 comments:

Kamsiah said...

emmm...save bajet kan...tp saya cukup sayang nak cutting orkid hehe..
tp mmg dia tahan lama ,kan
kalau diletak dlm vase atau cucuk atas span basah..

fzi said...

hehe..tu la kamsiah...
sayang tu memang sayang nak kerat cutting2 okid tu.. tapi akak sejak dulu suka potong dan buat hiasan dalam rumah. Banyak masa duk dalam rumah, jadi boleh la selalu jeling-menjeling dekat okid2 tu...kalu yang ada bau tu kira bonus la...hehehe

Shida said...

Orkid merpati ni memang sgt nostalgia. Walaupun boleh dapat tepi jalan jugak tapi wajib ada bagi peminat orkid.

fzi said...

Betul tu shida...
Sure ramai yang ada tanam kat rumah nih... akak suka sangat dengan baunya...tapi sayang kembangnya tahan sehari je... :))

MaMa MuNiRa said...

mesti wangiiii..........

fzi said...

Mama Munira,
itulah kak, memang wangi satu laman... tu yang semalam saya berlama2 sikit kat luar..hehe

Anakkhas said...

Orkid ada bau ke?

jahil nya saya bab orkid.
nak jinak2 lah pas nie nak tahu juga apa perasaan pemilik orkid nie

fzi said...

Anakkhas,
Banyak juga okid yang ada bau...
Macam yang akak post kali ni okid yang tumbuh liar kat atas2 pokok *boleh nampak banyak kat atas pokok2 besar tepi2 jalan*

Elok lah kalu anakkhas nak jinak2 ngan okid ni...tak kenal maka tak cinta...bila dah bela okid baru tau camane rasanya tiapkali ianya keluar bunga.. hehe

singamaraja said...

Salam ziarah dari Singamaraja

fzi said...

Wsalam singamaraja,
Tq sudi singgah...jemput datang lagi :)

nathrah said...

salam kak, tumpang tanya boleh? mcm mana nak dpt okid merpati sesubur dan berbunga lebat mcm orkid akak ni? saya dah tanam lama, 3-4 tahun, nampak subur, tp belum pernah berbunga. kenapa yer?

fzi said...

Wsalam Natrah...
Okid merpati tu akak tak de bagi baja khusus pun... sayang pulak rasanya kalu nak campak nugget kelawar /organik kambing kat orkid2 tu....jadi okid merpati hanya akak bajakan dengan air basuhan beras dan ikan je...nak jimatkan kos...hehe

Thx natrah sudi singgah... :)