CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

21.10.09

Cantiknya Cattleya.....

"Wahhh dah kembang dah...."

Terpegun tengok cattleya yang satu ni. Baru pagi tadi saya tengok kuncupnya kembang separuh je...

Tiba2 petang ni, masa turun dari kereta tadi, nampak Cattleya ini dah kembang penuh menguntum senyum.


Nampaknya hampir setahun jugak le baru cattleya yang menghiasi ruang sebagai latar-belakang di balik nama blog Seri Orkid, kembali berbunga. Ohh lamanya ambik masa.... lepas 9 bulan baru nak kuar balik...hehehe.... lama betul dia siapkan diri baru nak berbunga balik.....
:)) Sila klik di SINI untuk yang lalu...

Hmmm....nasib baik dah siap2 solat kat surau tadi. Jadi takde la
rushing saya nak masuk rumah. Boleh duk tenung dan appreciate kecantikan cattleya ini lama-lama sikit.

Bila tengok gambar yang saya
snapkan hanya dengan menggunakan handfon, cantik la pulak.... nampak terang wajah cattleya bila dirakam sekitar jam 5 - 5.30 kejap tadi...


..... berbeza dengan gambar yang saya ambil pagi tadi masa kuncupnya belum kembang penuh....yang tadi tu redup je... sesuai lah dengan suasana pagi...heheh


up-date info 26hb Oct,2009 12.25 tghhari
Cattleya ini akceli wangi sangat! Sehari dua masa mula2 kembang tu, saya ingat memang confirm tiada bau....tapi selapas dua tiga hari....keluarlah aroma semulajadinya yang harum seharum harumnya.... alhamdulillah :) *saya lupa pasal fakta bau walaupun okid ini dah pernah berbunga sebelum ini*


12 comments:

sot said...

banyak combination warnanya, cantek dan unik.

imanmom said...

salam fzi,wah makin berseri laman orkid u ni,keindahan laman yang menghijau n berwarna warni buat kita tenang fikiran...

fzi said...

pa,
memang cantik sangat cattleya yang satu ni...mama sukaaaa....
tapi ada satu kekurangannya...takde bau...tak wangi :))

fzi said...

Wsalam jom makan...
Alhamdulillah...pagi2 saya suka duk kat luar, tengok green...
Lepas tengok hijaunya rumput dan daun-daunan tu sume baru mula timbul semangat *slow slow* nak buat keje2 yang menimbun dalam rumah...hehehe
Tq... :)

DrSam said...

salam singgah,
cantik-cantik orkid yang dipaparkan. Saya minat juga orkid cuma nak menjaganya tak berapa pandai. Kadang-kadang tu nak tunggu berbunga berkurun :)

fzi said...

Wsalam DrSam...
Saya awal2 dulu pun hampir give-up bila okid sume tak nak kluar bunga.. tapi lama2 bila dah ikhtiar buh macam2 baja, alhamdulillah nak jugak kluar bunga akhirnya...

...sekali sekala elok juga siram dengan air basuhan beras dan ikan untuk tambahkan kesuburan pokok *tapi kalu guna air basuhan ikan kena tahan bau la sehari dua*
TQ Dr Sam sudi singgah sini... :)

noorlara said...

bertanam phon berbunga atau berbuah merupakan terapi yg tidak terhingga, keterujaan melihat kudup keluar dan berkembang menjadi bunga yg indah tak bisa digambarkan dengan kata-kata. Cantiknya bunga ituuu

fzi said...

Noor,
Amboi indahnya kata2, begitu puitis sekali bahasa...hehe...
Pandai bersajak rupanya Noor ya...
TQ Noor...mungkin tak semua yang berperasaan sedemikian terhadap tanaman. Namun, Alhamdulillah saya sama macam Noor, begitu teruja bila melihat cantiknya bunga.... :))

Kamsiah yusoff said...

guna baja apa...
saya guna baja dari siam..yg sebuk dibancuh dgn air dan spray...

fzi said...

Kamsiah...
baja dari siam? akak lom penah try lagi...
selama ari ni hanya membaja guna nugget kelawar, organik kambing, baja kimia warna-warni (juga kena bancuh ngan air dan spray) dan satu lagi baja guna kerang yang beli kat pasar. Sekali-sekala siram dengan air beras dan air ikan...tu je cara akak membaja... :)

Kunang-Kunang said...

Salam Fzi. Fzi memang rasi dengan cattleya. Selalu nampak cattleya fzi yang berbunga.

Akak pulak selepas berusaha berbagai2 dan menunggu dalam masa yang agak lama. Nampaknya 4 pasu Cattleya akak dah mengeluarkan spike.

Semoga janganlah layu sebelum kembang. Dah lama sangat mereka ni mogok.

fzi said...

Wsalam kak ani...
Agaknya betul lah kak ani... mungkin ada kaitan dengan aura antara saya ngan cattleya kot...heheh...sebab saya memang selalu terpegun abis dengan kecantikan cattleya ni...jadi tiap kali berbunga, suka perati lama2 sambil senyum2 dan puji2 dia... :)

Yang liat nak berbunga tu, lagi kita pandang negatif kat dia, lagi la dia taknak kuar bunga... :)
Kesimpulannya kena berbual dan puji2 sikit bunga2 kita tu kak ani...hihi...saya yakin 'kata2 itu satu doa...'

Harap orkid kak ani sume blooming... :)