CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

30.7.09

Orkid putih krim menawan


Semalam semasa tengah berulang-alik dari dapur - laman - dapur - laman, terperasan kelibat satu objek kaler putih berdekatan dengan rumah orkid.

Eh...eh
...bila masa berbunga ni??

.... Apalagi... letak le dulu pinggan yang berisi nasi-nasi lebih tu *yang nak tabur kat laman buat santapan burung-burung*. Seperti selalu singgah le kejap spend masa tengok mana2 okid yang terperasan berbunga.

Ouhhh.....pokok yang ni dah lama tak keluar bunga.... rasanya sebab kurang ambik berat pasal dia punnn.... Saya sekarang jarang siram baja kat pokok2 okid yang melekat di kayu2 tu... hanya sempat membaja yang campak2 je macam baja organik kambing, nugget dan baja kerang terus ke dalam pasu dan yang kat atas tanah.

Tu la pasal okid yang ni tak dapat bahagian sebab ianya
just melekat kat batang kayu yang saya tampalkan pula kat tiang rumah okid. Semua yang melekat kat kayu nak kena dibaja dengan baja siraman. Malangnya sesekali je ingat. Apa2 pun, Alhamdulillah, berbunga jugak dia walaupun tak dibagi supplement... pandai bawak diri..... :)

Okid ini jelas terserlah keunikannya, kelopak bunga agak keras sedikit, kaler putih krim gitu... bunga takde lah besar... sedang-sedang je.... yang pasti memang nampak anggun dan menawan....


Jenis??... wallahu'alam...as usual.... enggak tau.... :)

10 comments:

c-idah said...

alahai...
xtahan ar nengok orkid2 nie..

menawan kalbu sungguh!!
jeles sungguh!!
uwaaaaa...

fzi said...

hehe... ni okid lama2 c-idah..
akak lupa dapat dari mana, tapi rasa2nya yang member kasi..

Cepat2 le mulakan projek okid ni c-idah...

chekamala said...

kalo bagi makan cukup, malas lak nak berbunga...ihihihih

fzi said...

mmmm betul tu chekamala... sesetengah tu makan cukup jadi gemok pokoknya je.. daun berkilat2 akar berselirat tapi tak mau kuar bunga.. dah terlebih sihat, tu le jadinya... hehe

Orkid La said...

Salam Akak Tuan rumah,
Nak tanya pokok orkid ini macam orkid tulang ker? Kalau ya ianya dari keluarga Papilionanthe teres semi alba.

TQ

fzi said...

Wsalam tuan sifu...
Woahh...terer tuan ya, tengok bunga dah boleh teka daun dia camane....betul tu, memang okid daun cam tulang... ohh itu nama famiy dia... thanx :)

reality/ fantasy said...

Setahu saya, Orkid ni famili Doritis.
Sekadar berkongsi pengalaman, jika boleh jangan campak2x baja kat dlm pasu tu, ini akan sebabkan material (arang) cepat rosak, akan menyebabkan juga akarnya busuk/rots. Bila dah rots matilah pokok tu. Sebaiknya masukkan baja organik tu dlm kain penapis (sarung telur kenduri tu), jadi bila dah siram pati baja saja akan terkena akar, Insyaallah pokok akan lebih sihat.
Sekadar berkongsi pengalaman.

fzi said...

reality/fantasi...
hehe...akak tak ddan nak masukkan dalam karung baja2 tu sume, terpaksa campak2 je... :)
InsyaAllah pasni boleh try boh dalam karung...thx saudara kongsi pandangan... :)

reality/ fantasy said...

sama2x. Saya pun belajar dari pengalaman juga, dulu tanam orkid main hentam kromox aja...lepas tu ada yg mati, walau tak banyak...sedih juga, coz bukannya senang nak besarkannya. Lebih 20 tahun bergelumang dlm orkid ni...dan alhamdulillah banyak saya belajar untuk sampai ke tahap ini. Tak rugi saya berkongsi, kerana jika g nursery selalu dpt info yg salah. Saya pun dulu dpt info yg salah juga, coz majoriti cuma tanam untuk jual, orkid ni cuma tempat persinggahan aja...bg mereka.

fzi said...

Tahniah... ish lama tu timba pengalaman, 20 tahun bukan satu tempoh masa yang singkat... :)