CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

19.6.09

Anosmum beranak lagi



Tajuk bunyi macam emergency la sikit.... ;D Takpe lah ya, sebenarnya takde cemas apa2 pun... Saja nak applykan perkataan tu dekat orkid anosmum saya tu....hehe

Sebabnya... bila berada di laman, pusing kiri, pusing kanan nampak semua rumpun Anosmum tengah keluar pokok2 baru. *Yang tak renti berbunga selama ini semua dah jadi tua tangkai2nya. Ruas-ruas tempat keluar bunga dari tangkai tersebut dah tak boleh nak produce lagi. Semua dah mengecut dan mengering*

Once, perlahan-lahan semua pakat keluar pucuk baru. Cantik dan subur sekali. Anosmum ini saya perasan suburnya lain macam. Pertumbuhannya juga laju. Rasanya elok kalau saya kongsi info ini dengan rerakan semua. Saya rasa sebab yang pasti ialah... kerana saya sering siram anosmum dengan air yang lepas basuh ikan dan beras.

Rasanya itu je sebabnya. Tu yang buat daunnya hijau berkilat-kilat dan bersaiz agak besar. Seronok tengok.

Tapi kaedah ini hanya untuk Anosmum dan Vanda/Mokara sahaja. Tak berani siram pada pokok orkid lain, takut over-dose. Pernah dulu saya cuba siram kat orkid butterfly....huuu...habis KO...hehe... Anosmum dan vanda sejak dulu boleh terima, jadi hanya pokoknya sahajalah yang tersenarai untuk dapat zat tambahan ini.... :D