CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

27.5.09

Orkid kuning memikat hati

Seronok berada di laman pagi tadi. Udara yang dingin rasa nyaman sekali. Hembusan bayu yang sepoi-sepoi bahasa menyuntik semangat untuk saya memulakan hari dengan lebih efektif lagi. Moga2 hari ini lebih baik dari semalam....InsyaAllah

Bila dah berada kat laman tu, tempat yang mula2 saya tuju dah tentu lah ke arah rumah orkid atau pun masuk bawah pergola....hehe... Kalau tidak pun singgah le sekejap di sudut orkid depan pintu dapur tu. Membelek2 orkid dah jadi macam satu rutin pulak biarpun hanya 10 minit. Orang kata bila tengok2 bunga dan dedaunan hijau ni boleh 'terapi minda'....ishk...harap2 begitulah....

Semasa belek2 mana2 orkid yang ada kat laman dapur tu, ternampaklah si cantik manis ini. Tak tau saya bila masa berbunganya. Yang jadi tak perasan tu sebab warnanya agak sinonim dengan daun2 orkid di kiri kanan. Tampil berwarna kuning kehijau-hijauan yang memikat hati.... Bentuk bunga pula nampak unik dan istimewa. Jarang pun saya dapat lihat kehadirannya. Berbunganya takde timing, tengok2 ada.... :))


12 comments:

Shida said...

Kebetulan, saya pun ada jenis ni, memang senang berbunga kalau kena gayanya.

fzi said...

Ohh iya ke :) shida pun kebetulan ada... cantik kan shida bunganya...
Tapi akak selalu tak perasan time kuar bunga sebab daunnya gitu2 sikit... kan shida!

Unknown said...

salam fzi,

dalam n3, sebelum ini saya ada terbaca fzi beli okid dgn tokey tanjung malim and call dulu sebelum pegi.

Boleh tak saya nak nombor talipon tokey tu dan nama nurserynya.

terima kasih yea.

fzi said...

Wsalam tina...
Ohh pasal pakcik tg malim tu, saya tak tau no. tel dia. Awal2 dulu janji kat pasar malam nak pegi umah dia tengok okid, so dia pun plan le umah kat mana. Saya pusing2 cari ngan hubby. So, 2,3 kali pegi lepas tu takde janji2, terus je pegi...hehe

Kalau tina nak jumpa pakcik tu, dia memang tiap hari sabtu meniaga pokok2 buah termasuk okid dengan lori kat pasar malam tg. malim. InsyaAllah tentu jumpa punya sebab dia sorang je jual pokok kat pasar malam.

Seorang Nazurah said...

sy pun ada... bepi varut namanya ni...

fzi said...

Ohh Nazurah pun ada gak okid ni rupanya... kebetulan shida pun ada...

Tima kasih k, singgah blog akak n kasi nama okid tu...'bepi varut' fuhh glamer nama!

Mizahanan said...

salam k.fzi.

owh kt psrmlm.. baru ingat nak g jejak ptg nih.. baru saya teringat kisah 1 waktu dulu yg diceritakan pd saya oleh seorang sahabat, ade nurseri orkid di Kalumpang, owner die nak tutup nurseri, dan die x pindah milik/lelong orkidnye.. yg di buat adelah di kambus sume orkid2 yg ada. akak ade dgr cite dongeng ini?

fzi said...

Wsalam...
Waa biar betul miza pasal citer nurseri kat kalumpang tu. Akak takde dengar pulak. Kalau la kita dapat gi ramai2 bawak cangkul pakat2 gali sume okid2 tu...hihi...

Kalau tak silap akak le kan.. nama jln rumah pakcik cina tu jln ketoyong. Ingat lagi nak cari lorong masuk umah dia pulak, kena tengok ada tong sampah besar dekat2 situ. Ada sekolah dekat2 situ kalu tak silap.

S@Y@NGH@SNI said...

ahhh damainyer....
(sambil membayangkan taman akak itu)
baru perasan gambar akak kat side bar itu...

fzi said...

...hehe.. pagi2 baru terasa damainya yus, di saat embun belum kering... :)

Lagi bertambah damainya kalu rumput kat laman baru mesin, pokok2 tepi pagar baru trim... hehe... kalu tak sakit mata tengok... :)

Shida said...

Ha..ha...saya ada sebab Nazurah yg bai..mengelat,kan....kih..kih..kih..

Isy, kalau cerita kat Kalumpang tu benar belaka, saya pun nak join rombongan cik kiah bersama cutter.

fzi said...

haha... shida, pasal citer nurseri tertimbus kat Kalumpang tu, nnt akak siasat ngan kawan2 belah2 sana....hehe

Kalau betul dan bendanya ada lagi, jangan bawak takat cutter je shida... :))