CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

26.5.09

Mini cattleya yang kembang bermusim

Sajerr... ingin paparkan pemandangan mini cattleya yang kembang dari pasu2 kecil yang baru je saya splitkan tempohari(pasu asal dah padat sangat).

Dari 4 pasu kesemuanya, hanya dari 3 pasu saja yang kembang sekuntum demi sekuntum. Baki yang 1 pasu lagi ada keluar buds nya hari tu tapi kembang tak jadi. Tak cukup zat barangkali, terencat separuh jalan. Yang mana keluar bunga ni pelik juga bagi saya, ya lah tengok pada pokoknya hanya ada beberapa helai daun je.... tapi heran mau juga keluar bunga...Jadi, sah le orkid dari jenis ini kembang bermusim. Dia tak kira baru tanam ke dah lama tanam ke...janji batang orkid yang nak produce bunga tu dah betul2 matured. Lagi satu maybe sebab masa saya transfer pokok2 tu saya tak rombakkan keseluruhan pokoknya. Saya hanya potong macam potong kek, bahagikan kepada 4 bahagian. Jadi tak terusik akar2 nya yang melekat kuat pada arang yang dijadikan medium. Tu yang buat akarnya tak terugah barangkali dan boleh mereka2 ni berbunga seperti biasa....hehe(dalam bertanam orkid ini, saya kerap-kali membuat rumusan sendiri, ikut pandai sendiri...hehe)

Lama juga bertahan bunganya... namun makin ke penghujung usia makin pudar pula warna... biasa la...begitu lah kitaran hidup.... setiap sifat yang ada di mukabumi ini akan sampai masa dan ketikanya menerima keuzuran suatu hari nanti...


2 comments:

Shida said...

salam Kak, marilah join kami kat forum cari http://eforum3.cari.com.my/
akak register, dah ok log in dan masuk kat board Home Gardening. Kat situ ada byk thread termasuklah Orkid.

Yg syoknya nanti kita boleh barter trade orkid dengan kengkawan yg lain.

Nanti akak register yee...saya tunggu.

fzi said...

Wsalam...
Shida thanx.... akak hari tu cuba cari2 juga forum yang shida join tu... tekan sana tekan sini tak dapat2 gak..hehe

Dalam n3 shida tu akak duk senyum sorang2 bila tengok gambar yang mana2 selama ni kenal pada nama je...macam...'Ohh itu tina, ooo ini shida... hehe

Thanx k shida, nnt akak try log in, senang Shida dah kasi addr tu... :)