CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

23.4.09

Anosmum yang melekat di kayu

Teringat waktu saya kutip batu2 sungai tempohari, dalam masa tangan duk sibuk mencari2 batu yang terendam tu, terjumpa le sama kayu2 yang begitu unik bentuknya dalam sungai tu. Sekali bila diangkat... woahhh.... cantik sangat kayunya. Warna dah jadi hitam dek lama terendam dalam air. Pun begitu bila dibelek-belek, struktur kayunya masih tetap utuh dan keras.

Buktinya, bila tiba masa saya nak menggergaji kayu tersebut untuk dibahagikan kepada beberapa keratan, tersangatlah kerasnya. Walau diasah mata gergajinya beberapa kali namun, kayu itu masih tetap terasa susahnya untuk dipotong.

Sebab itulah sehingga kini orkid yang saya tampalkan di kayu-kayu tersebut masih tidak kelihatan tergugat kesuburannya. Tiada tanda2 kayu dimakan anai-anai atau bubuk. Dapat dilihat akar2 orkid mencengkam kuat liang2 dan lubang yang terdapat pada kayu. Sewaktu melekatkannya dulu saya tidak menambah sebarang medium tambahan pun untuk membantu orkid2 tersebut hidup subur. Hanya bergantung pada medium kayu asalnya sahaja.... "Pandai-pandai le ko bawak diri ya", itu sajalah pesanan penaja.... :)


Alhamdulillah.... subur pulak bila disiram dengan baja bancuhan sekali sekala....