CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

15.3.09

Orkid kampung lagi



Orkid ini kalau tak silap saya termasuk yang Pak Ngah (seorang pakcik yang tinggal berdekatan dengan rumah lama saya) kasi. Cutting pokok orkid yang dapat dulu bukan hanya dari 1 jenis je malah ada 3, 4 jenis orkid kampung. Salah satu daripadanya termasuklah yang ini...

Akarnya banyak dan kelihatan berserabut. Untuk nampak lebih kemas, saya kumpulkan ia dalam satu pasu besar pada mulanya. Bila sekali bloom serentak, kelihatan cantik bunganya bagaikan kupu-kupu hinggap di rimbunan orkid.

Sepertimana orkid2 kampung yang lain, yang ini juga dah berjalan entah ke mana-mana. Saya selalu potong cuttingnya buat kawan2 sebagai tanda-mata. Yang asal dari satu pasu besar tadi, saya dah split kan ia ke beberapa pasu lain. Ada yang saya susunkan pasunya di atas tembok antara rumah saya dengan kiri-kanan jiran. Kemudiannya ada juga yang di susun di sepanjang pagar anjung belakang rumah. Orkid kampung ini amat serasi dengan kepanasan terik matahari. Jadi nampaknya sesuai sangatlah kedudukannya di port port tersebut.


5 comments:

Shida said...

Orkid kampung atau orkid tulang ni mahal...saya beli RM10 utk 3 batang. Kalau lokasi kita dekat, mau mintak beli Fzi punya, nak mintak RM10 utk 5 batang.....kih...kih...kih...

fzi said...

Hai Shida..

Nanti bila2 berhajat juga nak ajak shida dan rakan2 orkid lain datang makan2. Masa tu InsyaAllah boleh kasi fre je orkid2 kampung tu..hehe

Shida said...

Wah, ini namanya pucuk dicita ulam mendatang...seronoknyaa....

Orkid La said...

Tuan,

Maaf, bukan nak riak...
Nama orkid ini Papilionanthe Miss Joaquim. Singapore's national flower.

fzi said...

Orkid La

Tq sudi berkongsi info.. saya menghargainya..