CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

3.3.09

Anosmum kembang serentak dari 3 rumpun




Alahai cantiknya Anosmum... Kebetulan kali ini berbunga serentak dari 3 rumpun. Dua darinya di bawah rumah orkid dan satu lagi yang saya lekatkan rumpunannya di dahan pokok bunga kertas bersebelah pergola.

Nak jadi cerita, masa ke Taman Orkid KL sabtu lalu(tak sangka pula anak saya dan suami ada bercerita pasal trip tu dalam blog masing2 ; ini blog kakak dan ni pula blog papa .....hehe) saya dikejutkan dengan harga Anosmum ini yang pokoknya kecik je tapi berharga RM35. Ada yang dah matang dan dah ready untuk produce bunga tapi ada 2 tangkai je batangnya malah daun pula tak berapa nak ada, pun dijual dengan harga yang sama. Nak pitam rasa. Mungkin sebab saya tak berapa ikut sangat harga pasaran orkid sekarang ni. Dah lama tak ke sana, tak tau perkembangan...hehehe..

Dapat pula berkenalan dengan seorang pemasar orkid yang bertapak di salah satu gerai kat situ. Menurut Ina, beliau berulang-alik dari Seremban via komuter untuk ke gerai orkidnya setiap hari. Suami pula jaga nurseri mereka yang based kat Seremban. Ina siap bagi address web-site nya untuk saya surf nanti. Kalau nak jengok sama silalah klik di sini.

Bagi saya anosmum tu mahal sangat agaknya sebab kat rumah kami dah kira over-flow Anosmum ni. Dah beranak pinak walhal dalam masa yang sama dah banyak distribute kat kawan2. Emp... kadang rasa hairan pun ada camane la ada orang sanggup beli pokok2 orkid yang jenis 'species' yang rega mahal2 ni. Atau pun... saya yang tak tau menilai keunikan orkid jenis ini. Memang le yang saya nampak kat sana, pokoknya lesu je tanpa bunga dan lagi pokoknya nampak macam tak berapa nak hidup je.... tapi harga...perhhh!! Hanya peminat orkid jenis 'species' itu saja yang tahu menilai dan menghargainya... Selera masing2 dan poket pun masing2...hehehe

11 comments:

School Of Tots said...

Cantek pulak Anosmum ni. Rasanya kena rajin menyemai species2 yg ada ni. Mana lah tau one day boleh jadi supplier orchid pulak. Atau bukak nurseri orchid he he..orchid is money!!

Unknown said...

seri,
Wah ! cantik dan seronok kalau dapat mcm tuh , sekali berbunga serentak pulak tu.mesti damai duduk di situ sambil minum teh, anosmum nih baunya wangi sangat kan.....
di taman okid KL memang semua okidnya mahal. mgkn sebab tempat itu tumpuan pelancong. saya pernah beli falsk utk vanda dan juga phal. kat nursery utk jenis yg sama cuma $20 tapi di sana $80 utk vanda dan $60 utk phal.
Saya rasa, eloklah membeli di nursery, anosmum pun cuma $15 - $25 , kalau pandai mencari, jumpa la clump yg besar serta keiki yg berderet2. anosmum memang senang keluar keiki.

fzi said...

Papa thx..
Nampak gaya macam tu lah..nnt mama stat semai anosmum ni.. hehe

Tina thanks..
OOh gitu ke.. nursery yang mana tina selalu pegi? Jauh benar beza reganya.. saya masa dulu2 rajin gak ronda nurseri okid, now takde lagi kecuali pegi nurseri biasa je cari tanah/baja.

MaMa MuNiRa said...

alahai,cantik nya bunga ramah sangat banyak pulak,akak tengah nak berkembang dok tunggu bila la...nak kembang.nanti kembang akak post

Unknown said...

saya selalu pergi ke Lum Chin di jalan klang lama, serdang nursery di serdang, dan wong, hew serta leong nursery di kg melayu subang. fzi tinggal di mana, nanti saya boleh recommend nursery yg terdekat.
saya selalu juga pergi nursery masa week end, kalau nak pegi sekali boleh juga.

fzi said...

mama munira tq..
tu la kebetulan berbunga segali gus lak...bau pulak tu kuat belah pagi..
Nanti kembang yang kat rumah post k, boleh saya tumpang tengok..hehe

fzi said...

Tina,
Fuh! tengok tina sebut nama nurseri tu sume macam dah 'teman tapi mesra'.. hehehe
Saya tinggal kat hulu Selangor. Dekat juga le ngan rawang. K maybe one day boleh jumpa tina n saing gi nurseri..hehe

S@Y@NGH@SNI said...

wah dasyat gak..
banyak nyer spesies orkid yang ada kat nursery tu,,
betul ler kata SCHOOL OF TOTS (hubby akak ker tu)
kalau dah overflow semaian tu boleh bukak nursery orkid sendiri...lepas nie...

fzi said...

Tu la pasal Yus!
Mana le tau terbukak betul2 "Seri Orkid Garden" one day..hihi
Husbd akak tu saje joking2 je hehe

Yus, post le lagi gambar okid kat umah yus k!

Unknown said...

Salam Fzi. Dalam dunia peminat orkid (mcm saya ni) tak de istilah mahal. Kalau dah suka esp. orkid spesis, berapa harganya pun tak kisah, kalu tak terbeli yang dah minat tu mulalah asyik teringat je.Saya baca nukilan Eric Hansen yang cukup tepat gambarannya " you can get off alcohol,drug,women,food and car,but once you re hooked on orchid you are finished,you never get off orchid,NEVER."

fzi said...

Wsalam ...thx minat orkid..

i think you're not just minat orkid but truly addicted...hehehe
that's why money is not an issue :)