CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

13.10.10

Fzi dan Phal Amabilis

Salam....

Alhamdulillah Phalaenopsis amabilis berbunga lagi. Hepi pulak rasa bila okid butterfly dah mula berbunga balik slow slow.  Masuk yang ini, kiranya dah tiga jenis phal yang berturut2 keluar bunga.  Itu yang untuk tajuk post terbaru ini, siap2 gandingkan nama fzi dengan Phal Amabilis tuh...hehehe... nak tunjuk konon betapa gumbiranya fzi.... :))


Cantik sangat amabilis ni.... sapa2 yang ada amabilis sure dapat rasa apa yang saya rasa.... cantik banget!  Kaler dia puteh bersih.  Bunga pulak lebih besar kalu nak banding dengan saiz lain2 okid butterfly yang ada, kira up la sikit dia dari yang lain2 tuh... hehe... 


Berkat siram dengan air beras agaknya, daun okid butterfly sume jadi lebar2 dan kaler daun pulak hijau berkilat semacam... alhamdulillah syukur.... :)



6 comments:

Anonymous said...

salam.wahh meriah orkid phals akak brbunga yea..arif pny,ntah bila na brbunga,daun je mlebar,bunga x klua2 jgak..xpela,tgok kat blog akak pon,bley jd pnawar nmpakny..hihi

fzi said...

Wsalam...
Tkpe arif... boh je baja without fail, lama2 gerenti klua bunga :)

aishah said...

salam kak...

cantiknya..setahu saya okid jenis ni payah nk jaga...tp di tangan akak semuanya subur dn berbunga..mesti tgn akak sejukkan...klu umah kita dkt2...rasa nk gi je umh akak..nk tgk yg ori...

Unknown said...

Amabilis Pn Sri ni memang la cantik . Ini salah satu kesukaan saya .Kalau spesis ori dari utan dah mahal sangat harganya hingga mencecah RM ratus-ratus.Nak dapat pun dah susah.

fzi said...

Wsalam aishah...

Rasanya semua orang boleh je tanam pokok ngan subur... bagi akak le..takde istilah tangan panas @ tangan sejuk.. syaratnya nak kena sayangi pokok tu...biar ada interaksi antara kita ngan dia, siram tiap hari kalu time tak hujan, kengkadang boh baja, tukar2 baja jangan asyik yang sama, alih2kan tempat memana yang tak sesuai tempat sebab setengah pokok nak tempat redup, setengah tu nak duk tengah panas.
Kalu maintain camtu InsyaAllah sume pokok tumbuh subur... :)

psttt... yang kering dan hampir KO dekat umah akak ni, sume yang tak dapat perhatian...hihi

fzi said...

Minat Orkid...
Thanx tuan, hepi rasanya bila tuan pun tertarik dengan amabilis tu.. :))

Ohh mahal rupanya yang spesis ori dari hutan ya.. yang saya punya ni, beli baby-nya sejak 12 tahun dulu. Alhamdulillah pokoknya masih bertahan hingga kini, risau juga ada masa timbul dot dot dekat daun, bila rawat balik alhamdulillah OK... :)